Bericht aan de buurtbewoners van de Tervurenlaan en Legerlaan

Concerne
Infovergadering over de maatregelen van de MIVB om de overlast veroorzaakt door de metro te beperkences liées au passage du métro

Mevrouw, mijnheer,

Op donderdag 18 januari 2024 heeft in het gemeentehuis een infovergadering plaatsgevonden over de overlast (lawaai en trillingen) die wordt veroorzaakt door de passage van de metro in de buurt van de Tervurenlaan en de Legerlaan. Die vergadering werd georganiseerd om de vertegenwoordigers van de MIVB de kans te geven om aan de buurtbewoners uit te leggen welke maatregelen al werden genomen en nog gepland zijn om geleidelijk aan terug tot een aanvaardbare situatie te komen voor de wijk. Hier volgt een korte samenvatting van de uitwisselingen en conclusies voor degenen onder u die niet aanwezig konden zijn:

Vertegenwoordigers van de MIVB hebben de oorzaken van de overlast voor de buurtbewoners herhaald:

  • Sommige wielen van treinen op metrolijnen 1 en 5 vertonen abnormale slijtage.
  • Ze zijn niet meer perfect rond en veroorzaken schade aan de sporen. De trillingen die te voelen zijn in omliggende gebouwen zijn te wijten aan het contact van de beschadigde wielen met de rails.

De MIVB heeft uitleg gegeven bij de maatregelen die zij neemt om het probleem geleidelijk aan op te lossen:

  • De versleten rails worden vervangen en er werd een systeem uitgerold om de vervormde wielen te detecteren. Sinds enkele maanden zijn de beschadigde wielen vervangen.
  • De vastgestelde onvolkomenheden houden verband met een fabricagefout. Daarom heeft de MIVB een bestelling geplaatst voor nieuwe wielen om systematisch de wielen te vervangen die momenteel op de treinen van de lijnen 1 en 5 zijn gemonteerd.
  • De MIVB schat dat het 30 maanden zal duren om het materiaal te produceren, te testen en vervolgens de wielen te vervangen van alle betrokken voertuigen.

De buurtbewoners:

  • Ze zijn tevreden met de inspanningen van de MIVB, maar betreuren dat het zolang duurt voordat de situatie hopelijk weer normaal zal zijn.
  • Ze hebben gevraagd of het mogelijk is om de snelheid van de metro ter hoogte van de betreffende stations te verlagen zolang niet alle wielen zijn vervangen. De MIVB is dat niet van plan.
  • Ze hebben gevraagd of een schadevergoeding denkbaar was voor de overlast die in de wijk wordt veroorzaakt. Ook dat is niet voorzien.

De burgemeester, initiatiefnemer van de vergadering, heeft de MIVB bedankt voor haar transparantie en heeft de buurtbewoners gegarandeerd dat de gemeente hen steunt en heeft daartoe enkele beloftes gedaan:

  • Een juridisch adviseur aanstellen om een advies op te stellen om mogelijke juridische stappen te bepalen om de belangen van bewoners die daarom vragen te beschermen;
  • De mogelijkheid onderzoeken om Etterbeek te betrekken in de procedure van Sint-Lambrechts-Woluwe om haar inwoners te verdedigen in hetzelfde dossier en, indien nodig, van de gelegenheid gebruikmaken om de toepassing te vragen van bijkomende maatregelen om de overlast sterker te verminderen tijdens de periode die nodig is om de wielen te vervangen van alle treinen die rijden op de lijnen 1 en 5.

Er wordt een nieuwe infovergadering gepland wanneer die beloften in de praktijk kunnen worden gebracht. Wij blijven tot uw beschikking voor alle verdere informatie. Met vriendelijke groeten,