Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Etterbeek opent zijn “snelloketten”

Daar kan de burger terecht voor alle administratieve stappen die slechts enkele minuten tijd in beslag nemen, ongeacht de gemeentedienst.

Op maandag 4 november werden twee nieuwe loketten in gebruik genomen in de hal van het gemeentehuis. Daar kan de burger terecht voor alle administratieve stappen die slechts enkele minuten tijd in beslag nemen, ongeacht de gemeentedienst. Het is een revolutie in de manier waarop het publiek ontvangen en bediend wordt. Het is ook een test want die groepering van snelle verrichtingen in een enkele zone geeft alvast een voorproefje van de manier waarop de burgers onthaald zullen worden in het toekomstige administratief centrum, dat momenteel gebouwd wordt op het Jachthof.  

 

Wanneer de Etterbekenaren volgend jaar naar het nieuwe administratief centrum op de Kazernenlaan komen, zullen ze op een geheel nieuwe manier ontvangen worden om zo hun administratieve stappen te vergemakkelijken. Zij zullen niet langer door het gebouw moeten lopen om naar de verschillende diensten te gaan: het zijn de diensten die hen tegemoet zullen komen op de benedenverdieping of de eerste verdieping aan de loketten of in kleine lokalen die daarvoor speciaal worden ingericht.

 

Maar er is nog een andere nieuwigheid die de gewoonten volledig zal veranderen want verschillende loketten (9 in totaal) die zich vlak naast de ingang bevinden en zonder afspraak toegankelijke zijn zullen enkel gebruikt worden voor de zogenaamde “snelle verrichtingen” van alle diensten. Daar kunnen burgers bijvoorbeeld een geboortepremieaanvraag registeren, een affiche van openbaar onderzoek afhalen of een kandidatuur indienen om als exposant deel te nemen aan de feestelijkheden die de gemeente organiseert... Kortom, administratieve stappen die slechts enkele minuten tijd in beslag nemen, maar waarvoor de burger op dit moment nog het gemeentehuis moet doorkruisen.

 

Een grote test vanaf november

Om ervoor te zorgen dat een dergelijke organisatie op wieltjes loopt voor de verhuizing van het gemeentebestuur naar het Jachthof (nog steeds gepland in de zomer van 2020), moet vooraf getest worden of alles goed verloopt. Daarom heeft het college het initiatief genomen om vanaf 4 november twee nieuwe snelloketten te openen in de hal van het huidige gemeentehuis, naast de loketten van de dienst Bevolking.

 

Ook interne wijzigingen

Voor de nieuwe organisatie van het onthaal van het publiek, dat dus volledig operationeel zal zijn in het nieuwe administratief centrum, moesten er wel wat interne wijzigingen worden doorgevoerd. De gemeente heeft haar onthaalteam aanzienlijk uitgebreid. Vandaag telt het team zeven leden. Ook hun functieprofiel is geëvolueerd: ze wijzen het publiek de weg en beheren het ticketingsysteem. Voortaan maken ze ook telefonisch de afspraken en zullen zij de burger vanaf 4 november ontvangen aan de twee nieuwe snelloketten.

 

Nog een laatste verduidelijking: de gemeente heeft van al die wijzigingen ook gebruikgemaakt om het fysieke onthaal van de burger te scheiden van de telefooncentrale, die voortaan is ondergebracht in een apart lokaal. Dat lijkt misschien onbelangrijk, maar de onthaalmedewerkers zullen het publiek voortaan kunnen verder helpen zonder dat ze onderbroken worden door telefonische oproepen. Comfortabele werkomstandigheden die zowel het personeel als de burger ten goede komen.

 

Document acties

gearchiveerd onder: ,

Vorige maand december 2019 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test