Identiteitskaarten
- Aanvragen van elektronische identiteitskaarten voor Belgen
- Aanvragen van kaarten voor vreemdelingen (E+, F+, C, D en identiteitsbewijs)
-
Aanvragen of ophalen van een elektronische identiteitskaart voor Belgen.Aanvragen of ophalen van een elektronische kaart voor vreemdelingen (E+, F+, C en D).Aanvragen of ophalen van een kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar.Aanvraag van een identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar.Adreswijziging op de chip van de elektronische identiteitskaart naar aanleiding van een adreswijziging.Aangifte van verlies of diefstal van een elektronische identiteitskaart voor Belgen.Aanvragen of ophalen van pin/pukcodes.
Opgelet, de gemeente ontvangt enkel nog op afspraak en voor dringende administratieve stappen.
Openingsuren
Identiteitskaarten |
Openingsuren voor de volgende verrichtingen:
Openingsuren voor de volgende verrichtingen:
|
Wat hebt u nodig?
- Aanvraag: u moet zich persoonlijk melden om uw nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
- Ophaling: zodra de identiteitskaart aangevraagd is, ontvangt u de pin/pukcodes bij u thuis. U kunt zich dan persoonlijk melden of een andere persoon volmacht geven om uw identiteitskaart op te halen.
- Identiteitskaart of aangifte van verlies of diefstal (bijlage 12)
- 1 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
- Het bedrag uit de tabel “Tarieven”
- Pin/pukcodes
- Identiteitskaart of aangifte van verlies of diefstal (bijlage 12)
Tarieven en termijnen
Normale procedure |
Spoedprocedure |
Procedure voor zeer dringende gevallen |
Procedure voor zeer ringende gevallen (uitreiking FOD Binnenlandse Zaken)* |
|
---|---|---|---|---|
Elektronische identiteitskaart voor Belgen | € 26 | € 84 | € 130 | € 150 |
Elektronische kaarten voor vreemdelingen (E+, F+, C en D) | € 26 | € 84 | € 130 | |
Kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar | € 9 | € 84 | € 130 | € 150 |
- De kostprijs van een identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar bedraagt € 1,50. Dit document wordt onmiddellijk uitgereikt aan het loket.
Wachttijden |
|
---|---|
Normale procedure |
10 tot 15 werkdagen |
Spoedprocedure | 2 werkdagen |
Procedure voor zeer dringende gevallen | 1 werkdag |
Procedure voor zeer dringende gevallen bij de FOD Binnenlandse Zaken | 1 werkdag |
Opgelet: zaterdagen, zondagen en feestdagen worden niet beschouwd als werkdagen. Het is enkel in geval van een procedure voor zeer dringende gevallen met gecentraliseerde levering in Brussel dat de identiteitskaart opgehaald kan worden op zaterdagvoormiddag.
Algemene informatie
Geldigheid |
|
---|---|
Elektronische identiteitskaart voor Belgen tussen 12 en 17 jaar | 6 jaar |
Elektronische identiteitskaart voor Belgen tussen 18 en 74 jaar | 10 jaar |
Elektronische identiteitskaart voor Belgen ouder dan 75 jaar | 30 jaar |
Elektronische kaart voor vreemdelingen (E+, F+, C en D) | 5 jaar |
Kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar | 3 jaar |
Identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar | 2 jaar |
Wanneer uw identiteitskaart vernieuwen?
- Enkele maanden voor uw huidige identiteitskaart vervalt, ontvangt u een oproepingsbrief. De burger moet echter zelf de geldigheid van zijn identiteitskaart controleren! Als hij geen oproepingsbrief ontvangen heeft, moet hij zich dus spontaan melden bij de gemeente voor zijn identiteitskaart vervallen is.
- U moet uw identiteitskaart spontaan vernieuwen als ze beschadigd, verloren of gestolen is of als de foto niet langer overeenstemt met uw uiterlijk.
Verlies of diefstal:
-
Houders van een Belgische identiteitskaart moeten zich melden bij de dienst Bevolking om het verlies van hun identiteitskaart aan te geven.
Houders van een kaart E+, F+, C of D moeten zich melden bij de politie om het verlies van hun kaart aan te geven.
Na een positief onderzoek naar de verblijfplaats ontvangt u van de dienst Bevolking een uitnodiging om u bij onze loketten te melden om uw identiteitskaart aan te vragen.
U kunt uw verloren of gestolen kaart laten blokkeren door te bellen naar de dienst Doc Stop (24 uur per dag bereikbaar) op het nummer 02 518 21 23, door u te melden bij de dienst Bevolking van uw gemeentebestuur of door naar de politie te gaan.
Foto's:
Pin/pukcodes:
- Bellen naar het nummer: 02 627 26 11 - 02 627 25 63 - 02 627 26 03
- Aanvragen op de website van de FOD Binnenlandse Zaken
- U aanmelden bij de loketten van de dienst Bevolking
De prijs van een aanvraag van pin/pukcodes bedraagt 10€.
Zodra de pin/pukcodes aangevraagd zijn, ontvangt u een uitnodiging om ze op te halen aan onze loketten.
Goed om te weten:
De elektronische identiteitskaart bevat een chip met een geheime code. Met die chip en die code kunt u uw identiteit bewijzen of een “elektronische handtekening” zetten. Met behulp van uw identiteitskaart kunt u heel wat officiële documenten aanvragen of invullen via het internet (uw belastingaangifte bijvoorbeeld).
Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet u uw identiteitskaart steeds bij u hebben. U moet de kaart ook tonen wanneer de politie hierom vraagt en wanneer u uw identiteit moet bewijzen.