Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Identiteitskaarten

Nieuw!

Vermijd wachtrijen!  De dienst Bevolking ontvangt u op afspraak voor de volgende verrichtingen:
 
  • Aanvragen van elektronische identiteitskaarten voor Belgen
  • Aanvragen van kaarten voor vreemdelingen (E+, F+, C, D en identiteitsbewijs)

 

 

Voor de volgende verrichtingen in verband met identiteitskaarten moet u zich melden bij de dienst Bevolking:
  • Aanvragen of ophalen van een elektronische identiteitskaart voor Belgen.
    Aanvragen of ophalen van een elektronische kaart voor vreemdelingen (E+, F+, C en D).
    Aanvragen of ophalen van een kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar.
    Aanvraag van een identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar.
    Adreswijziging op de chip van de elektronische identiteitskaart naar aanleiding van een adreswijziging.
    Aangifte van verlies of diefstal van een elektronische identiteitskaart voor Belgen.
    Aanvragen of ophalen van pin/pukcodes.
 

Openingsuren

Identiteitskaarten
Dienst Bevolking
Gemeentehuis
Benedenverdieping
Oudergemlaan 113
02 627 21 11
02 627 26 10
bevolking@etterbeek.be

Openingsuren voor de volgende verrichtingen:
  • Aanvragen van een elektronische identiteitskaart voor Belgen

    Aanvragen van een elektronische kaart voor vreemdelingen (E+, F+, C en D)

    Aanvragen van een kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar

    Aanvraag van een identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar

 
  Met of zonder afspraak Met of zonder afspraak
Maandag 8.00 u.-12.45 u.  
Dinsdag 8.00 u.-12.45 u. 16.00 u.-18.45 u. (behalve in juli en augustus)
Woensdag 8.00 u.-12.45 u.  
Donderdag 8.00 u.-12.45 u.  
Vrijdag 8.00 u.-12.45 u.  
Openingsuren voor de volgende verrichtingen:
  • Ophalen van een elektronische identiteitskaart voor Belgen

    Ophalen van een elektronische kaart voor vreemdelingen (E+, F+, C en D)

    Ophalen van een kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar.

    Adreswijziging op de chip van de elektronische identiteitskaart naar aanleiding van een adreswijziging

    Aangifte van verlies of diefstal van een elektronische identiteitskaart voor Belgen.

    Aanvragen of ophalen van pin/pukcodes

 

  Zonder afspraak Zonder afspraak
Maandag 8.00 u.-12.45 u. 14.00 u.-15.45 u.
Dinsdag 8.00 u.-12.45 u. 14.00 u.15.45 u.
16.00 u.-18.45 u. (behalve in juli en augustus)
Woensdag 8.00 u.-12.45 u. 14.00 u.-15.45 u.
Donderdag 8.00 u.-12.45 u. 14.00 u.-15.45 u.
Vrijdag 8.00 u.-12.45 u.  

Wat hebt u nodig?

Om een identiteitskaart te krijgen, zijn er twee stappen:
  • Aanvraag: u moet zich persoonlijk melden om uw nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
  • Ophaling: zodra de identiteitskaart aangevraagd is, ontvangt u de pin/pukcodes bij u thuis. U kunt zich dan persoonlijk melden of een andere persoon volmacht geven om uw identiteitskaart op te halen.
 
Eerste stap: wat hebt u nodig voor de aanvraag?
  • Identiteitskaart of aangifte van verlies of diefstal (bijlage 12)
  • 1 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
  • Het bedrag uit de tabel “Tarieven”
 
Opgelet: voor de aanvraag van een kids-ID of een identiteitsbewijs voor een kind met de buitenlandse nationaliteit moet het kind aanwezig zijn en begeleid worden door de ouder die het ouderlijk gezag heeft.
 
Wat hebt u nodig om uw identiteitskaart op te halen?
  • Pin/pukcodes
  • Identiteitskaart of aangifte van verlies of diefstal (bijlage 12)
 

Tarieven en termijnen

  Normale
procedure
Spoedprocedure Procedure
voor zeer
dringende gevallen
Procedure voor zeer
ringende gevallen
(uitreiking FOD Binnenlandse Zaken)*
Elektronische identiteitskaart voor Belgen € 22 € 84  € 125  € 95 
Elektronische kaarten voor vreemdelingen (E+, F+, C en D) € 22  € 84  € 125   
Kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar €  € 84  € 125  € 95 
* Opgelet: de procedure voor zeer dringende gevallen met uitreiking op de FOD Binnenlandse Zaken (Koloniënstraat 11 in 1000 Brussel) is enkel van toepassing voor elektronische identiteitskaarten voor Belgen.  
 
  • De kostprijs van een identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar bedraagt € 1,25. Dit document wordt onmiddellijk uitgereikt aan het loket.
  • Vanaf de aanvraag van een tweede kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar bedraagt de kostprijs voor de spoedprocedure of de procedure voor zeer dringende gevallen € 55.
 
 

Wachttijden

Normale procedure

10 tot 15 werkdagen

Spoedprocedure  2 werkdagen
Procedure voor zeer dringende gevallen 1 werkdag
Procedure voor zeer dringende gevallen bij de FOD Binnenlandse Zaken 1 werkdag

Opgelet: zaterdagen, zondagen en feestdagen worden niet beschouwd als werkdagen. Het is enkel in geval van een procedure voor zeer dringende gevallen met gecentraliseerde levering in Brussel dat de identiteitskaart opgehaald kan worden op zaterdagvoormiddag. 

 

Algemene informatie

 

Geldigheid

Elektronische identiteitskaart voor Belgen tussen 12 en 17 jaar 6 jaar
Elektronische identiteitskaart voor Belgen tussen 18 en 74 jaar 10 jaar
Elektronische identiteitskaart voor Belgen ouder dan 75 jaar 30 jaar
Elektronische kaart voor vreemdelingen (E+, F+, C en D) 5 jaar
Kids-ID voor een Belgisch kind jonger dan 12 jaar 3 jaar
Identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar 2 jaar

Wanneer uw identiteitskaart vernieuwen?

  • Enkele maanden voor uw huidige identiteitskaart vervalt, ontvangt u een oproepingsbrief. De burger moet echter zelf de geldigheid van zijn identiteitskaart controleren! Als hij geen oproepingsbrief ontvangen heeft, moet hij zich dus spontaan melden bij de gemeente voor zijn identiteitskaart vervallen is.
  • U moet uw identiteitskaart spontaan vernieuwen als ze beschadigd, verloren of gestolen is of als de foto niet langer overeenstemt met uw uiterlijk.
 

Verlies of diefstal:

  • Houders van een Belgische identiteitskaart moeten zich melden bij de dienst Bevolking om het verlies van hun identiteitskaart aan te geven.

    Houders van een kaart E+, F+, C of D moeten zich melden bij de politie om het verlies van hun kaart aan te geven.

 

Na een positief onderzoek naar de verblijfplaats ontvangt u van de dienst Bevolking een uitnodiging om u bij onze loketten te melden om uw identiteitskaart aan te vragen.

 

U kunt uw verloren of gestolen kaart laten blokkeren door te bellen naar de dienst Doc Stop (24 uur per dag bereikbaar) op het nummer 02 518 21 23, door u te melden bij de dienst Bevolking van uw gemeentebestuur of door naar de politie te gaan.

 

Foto's:

De foto moet een grootte van 45 mm op 35 mm hebben. De afmeting van het hoofd (haar inbegrepen) op de foto moet tussen de 25 en 40 mm bedragen. Het hoofd moet gefotografeerd worden op een effen, witte achtergrond zonder hoofddeksel. Voor meer informatie over de foto kunt u terecht op de website van de FOD Binnenlandse Zaken
 

Pin/pukcodes:

Als u uw pin/pukcodes verliest, kunt u die op drie manieren aanvragen:
  • Bellen naar het nummer: 02 627 26 11 - 02 627 25 63 - 02 627 26 03
  • Aanvragen op de website van de FOD Binnenlandse Zaken
  • U aanmelden bij de loketten van de dienst Bevolking

Zodra de pin/pukcodes aangevraagd zijn, ontvangt u een uitnodiging om ze op te halen aan onze loketten.

 

Goed om te weten:

De elektronische identiteitskaart bevat een chip met een geheime code. Met die chip en die code kunt u uw identiteit bewijzen of een “elektronische handtekening” zetten. Met behulp van uw identiteitskaart kunt u heel wat officiële documenten aanvragen of invullen via het internet (uw belastingaangifte bijvoorbeeld).

 

Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet u uw identiteitskaart steeds bij u hebben. U moet de kaart ook tonen wanneer de politie hierom vraagt en wanneer u uw identiteit moet bewijzen.

 

Document acties

Vorige maand december 2018 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test