Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Personen met een handicap

Personen met een handicap

Uitkering voor personen met een handicap

Om een tegemoetkoming voor personen met een handicap te ontvangen dient u een aanvraagdossier in bij uw gemeentebestuur. In Etterbeek gaat u hiervoor langs bij de dienst Sociale Zaken.


U kunt uw aanvraag indienen op de volgende manieren:

  • in eigen persoon door u aan te melden op de dienst;
  • iemand een volmacht geven om u te vertegenwoordigen. Deze volmacht moet eerst gelegaliseerd worden door de dienst Bevolking.

Wanneer u uw aanvraag indient, moet u de volgende documenten meenemen:

  • uw identiteitskaart;
  • uw volmacht, als u een volmacht gekregen hebt van iemand die een aanvraag wilt indienen.

Wanneer u uw aanvraag indient, krijgt u van de dienst Sociale Zaken andere documenten om in te vullen:

  • een formulier waarop u bepaalde persoonlijke gegevens moet invullen (gezinssituatie, inkomens…); 
  • een medische vragenlijst voor uw behandelend geneesheer die u aan hem overhandigt in gesloten envelop.

Zodra deze documenten zijn ingevuld, stuurt u ze naar de FOD Sociale Zekerheid, samen met het aanslagbiljet van de belastingen, op dit adres:

FOD Sociale Zekerheid
Directie-generaal Personen met een handicap
Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower
Kruidtuinlaan 50 Bus 150
1000 Brussel


Daarna krijgt u een bericht van de FOD over wat er besloten werd en op welke uitkeringen en/of verminderingen u recht hebt (bv. onroerende voorheffing, belastingen, gas, elektriciteit, kijkgeld, telefoon, personenbelasting).


Parkeerkaart

U hebt recht op een parkeerkaart als u deel uitmaakt van een van de onderstaande categorieën:

  • u bent blijvend invalide voor minstens 80%.
  • u bent blijvend invalide aan de onderste ledematen voor minstens 50%.
  • Uw gezondheidstoestand vermindert uw zelfredzaamheid met minstens 12 punten (volgens de schaal die vastgelegd is door de wetgeving betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).
  • U bent volledig verlamd aan de armen of uw beide armen werden geamputeerd.
  • U bent oorlogsinvalide (burgerlijk of militair) met een invaliditeit van 50% of meer.

U vraagt uw parkeerkaart voor personen met een handicap altijd aan op de dienst Sociale Zaken. De procedure varieert naar gelang u al dan niet officieel erkend bent als invalide of persoon met een handicap. In bepaalde gevallen moet u een medisch onderzoek ondergaan.

Vervolgens krijgt u een aantal documenten waarmee u uw kaart kunt aanvragen.

U vult de documenten in en stuurt ze naar de FOD Sociale Zekerheid op het eerder vermelde adres.

Als uw aanvraag aanvaard wordt, dan ontvangt u uw parkeerkaart ten laatste na zes weken via de post. Als u een medisch onderzoek ondergaan hebt, dan is dit al na vier weken.

 

De onderstaande kaart geeft een overzicht van alle parkeerplaatsen die voorbehouden zijn aan personen met beperkte mobiliteit op het grondgebied van Etterbeek.

 

 
Om een nieuwe parkeerplaats voor personen met beperkte mobiliteit aan te vragen in de buurt van uw woning of werk, neemt u contact op met de dienst Mobiliteit.
 

 

Adviesraad voor personen met een handicap

In 2003 werd er een adviesraad voor personen met een handicap opgericht in Etterbeek. De raad bestaat uit een dertigtal leden, die zich stuk voor stuk inzetten voor een beter welzijn van personen met een handicap. Zij zijn afkomstig uit het verenigingsleven, de bevolking en de gemeentediensten Openbare Werken, Ruimtelijke Ordening en Sociale Zaken.

Tijdens elke bijeenkomst wordt er een verslag opgesteld. In de debatten van de raad kwamen al tal van onderwerpen aan bod, waaronder de inrichting van de openbare ruimte voor mindervaliden, verkeersborden voor parkeerplaatsen voor invaliden, of de toegankelijkheid van bepaalde collectieve infrastructuur voor personen met een handicap.

In heel wat gevallen kon men dankzij de punten die behandeld werden in de raad concrete initiatieven op touw zetten, met name voor de inrichting van de openbare ruimte.

Voor meer informatie over de Adviesraad voor personen met een handicap, kunt u contact opnemen met: 02 / 627 27 37.

Hieronder ziet u de verenigingen die deel uitmaken van de adviesraad:


Handiplus asbl
Portaalsite  - Cyber-espace - Opleidingscentrum – Deelname en organisatie van culturele evenementen
Veldstraat 67 (Fontenaytuinen)
Tel. + Fax :02 / 647 04 50
www.handiplus.com


La Vague asbl
Edouard de Thibaultlaan 35
Tel.: 02 / 735 83 34
Fax: 02 / 732 66 22
E-mail: la.vague@chello.be
www.lavague.be


Bataclan asbl
Generaal Bernheimlaan 31
Tel.: 02 / 646 30 13
Fax: 02 / 646 07 28
E-mail: Bataclan@swing.be
www.bataclan.be


Brussels Aanmeldingspunt voor Personen met een Handicap

Het is niet altijd even makkelijk om hulpverlening te vinden. Het Brussels Aanmeldingspunt voor Personen met een Handicap (BrAP) ondersteunt u in de zoektocht naar hulp. De volledige werking van het BrAP wordt gesubsidieerd door de VGC.
Personen die niet weten welke zorg zij juist nodig hebben, of die niet vertrouwd zijn met de Vlaamse procedures kunnen aankloppen bij het BrAP. Het BrAP zorgt ervoor dat de zorgvraag op de juiste plaats terecht komt.

Belangrijk!
Een persoon met een handicap kan pas worden opgenomen in een voorziening wanneer zijn zorgvraag geregistreerd is in de centrale gegevensbank.


BrAP
Louis Wittouckstraat 54 - 1020 Laken
Tel.: 02/ 421 18 70 of 0474/ 78 34 52
e-mail: info@brap.be
Website: www.brap.be
Openingsuren: elke werkdag van 9 u. tot 17 u.

Document acties

Vorige maand december 2018 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test