Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Pensioenen

Een pensioen aanvragen

De wettelijke pensioenleeftijd bedraagt 65 jaar. U moet uw pensioen een jaar voordat u deze leeftijd bereikt aanvragen bij de gemeentelijke dienst Sociale Zaken.

U moet de pensioenaanvraag persoonlijk indienen. Kunt u onmogelijk ter plaatse komen, dan  kunt u een volmacht geven aan iemand om de aanvraag in uw plaats in te dienen. De volmacht moet op voorhand gelegaliseerd worden door de dienst Bevolking.

Wanneer u uw aanvraag indient, moet u de volgende zaken bij zich hebben: 

  • uw identiteitskaart;
  • als u in het buitenland gewerkt hebt, moet u vermelden tijdens welke periode u gewerkt hebt en in welk land, welke stad en op welk adres u woonde toen u in het buitenland werkte.

Goed om te weten: vanaf 55 jaar kunt u aan de infodienst Pensioenen een schatting vragen van uw toekomstige pensioenrechten. U kunt de dienst Sociale Zaken vragen om de documenten voor deze aanvraag naar u te laten opsturen.


Overlevingspensioen aanvragen

De toekenning van het overlevingspensioen aan weduwen of weduwnaars hangt af van het beroepstraject van de overleden echtgenoot. Hierbij spelen meerdere criteria een rol: leeftijd van de overlevende echtgenoot, aantal kinderen die uit het huwelijk voortgekomen zijn, de woonplaats (in principe in België), of beoefening van een beroepsactiviteit door de begunstigde.

Na het overlijden van de echtgenoot kan elke persoon binnen de 12 maanden een overlevingspensioen aanvragen. In bepaalde vragen wordt de aanvraag ambtshalve onderzocht, bijvoorbeeld wanneer de overleden echtgenoot al een pensioen ontving of wanneer het overlijden plaatsvond tussen de datum waarop het pensioen meegedeeld werd en de datum waarop het pensioen van de overleden echtgenoot ingaat.

Als er een pensioen uitbetaald wordt door een andere instelling (staat, parastataal, buitenlands pensioen), dan moet desondanks een overlevingspensioen aangevraagd worden.

Waneer u naar het gemeentebestuur gaat om uw overlevingspensioen aan te vragen, moet u uw identiteitskaart bij zich hebben.


Een gewaarborgd inkomen voor ouderen (IGO) ontvangen

Het gewaarborgd inkomen voor ouderen is een soort minimuminkomen dat gepensioneerden kunnen aanvragen zodra ze 65 jaar zijn en wanneer hun situatie beantwoordt aan de toekenningscriteria.

De beslissing om een gewaarborgd inkomen voor ouderen toe te kennen wordt voorafgegaan door een onderzoek van de middelen van de betrokkene.
   
Om uw aanvraag in te dienen moet u de volgende documenten bij zich  hebben:

  • uw identiteitskaart;
  • documenten met betrekking tot uw loopbaan.

Document acties

Vorige maand december 2018 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test