Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Hoe inschrijven ?

Wanneer u een aanvraagdossier indient bij een sociale huisvestingsmaatschappij moet dit de volgende documenten of attesten bevatten :

  • een kopie van uw identiteitskaart ;
  • een recent attest van gezinssamenstelling ;
  • een bewijs van uw huidige inkomsten ;
  • een kopie van het aanslagbiljet van de personenbelasting van vorig jaar (inkomsten van het voorgaande boekjaar) ;
  • indien u een handicap van 66% of minder hebt: een kopie van het attest dat uitgereikt werd door het Ministerie van Sociale Zaken ;
  • indien u een kind ten laste hebt : een attest van de kinderbijslag of indien het ouder is dan 18 jaar, een schoolattest.

 

De toelatingsvoorwaarden voor sociale woningen zijn vastgelegd in gewestelijke besluiten en zijn dezelfde in alle Brusselse gemeenten..

Kandidaat-bewoners moeten aan vier voorwaarden voldoen :

  1. De aanvrager mag geen eigenaar zijn van een onroerend goed.
  2. De netto belastbare inkomsten van de aanvrager mogen de volgende inkomensdrempels niet overschrijden:
    Gezinssamenstelling en inkomsten Maximuminkomen
    U woont alleen

    16.935,37 €

    U woont samen met minstens één persoon :
    * Met één enkel inkomen


    18.817,08 €

    Vermeerderingen voor personen ten laste :
    * Per meerderjarige gehandicapte


    3.225,79 €

    Vermeerderingen voor personen ten laste :
    * Per kind


    1.612,89 €

    Vermeerderingen voor personen ten laste :
    * Per meerderjarige gehandicapte


    3.225,79 €

    Als inkomsten van het gezin worden beschouwd : elke vorm van belastbaar inkomen evenals eventuele studiebeurzen van gezinsleden die geen kind ten laste zijn.
  3. Indien de kandidaat vroeger al huurder geweest is bij een OVM, moet hij al zijn verplichtingen (betaling van de huur, lasten, waardig gebruik van de ruimten) nagekomen zijn om zich op zich opnieuw bij deze OVM te kunnen inschrijven.
  4. De aanvrager moet regelmatig in België verblijven. Minstens een persoon van het gezin dat zich kandidaat stelt voor een woning moet ingeschreven zijn, hetzij in het bevolkingsregister, hetzij in het vreemdelingenregister.

    Sinds 1 januari 2002 kan elke kandidaat-huurder van een sociale woning door een aanvraag in te dienen bij één enkele huisvestingsmaatschappij zijn aanvraag uitbreiden naar alle 33 huisvestingsmaatschappijen die actief zijn in het Brussels Gewest. Zo beperkt u de administratieve verrichtingen (één enkele inschrijving volstaat) en vereenvoudigt u tegelijkertijd het werk van de betrokken administraties. Dankzij deze werkwijze kunnen dossiers tevens sneller behandeld worden.
    Voor een meer gedetailleerde uitleg over de inschrijvingsvoorwaarden verwijzen we u door naar de volgende websites :

 

Document acties

Vorige maand december 2018 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test