Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Parkeerplan

Algemeen

Het idee om een parkeerplan in te voeren ontstond toen bleek dat het vroegere systeem van bewonerskaarten niet naar behoren functioneerde. Er moest een nieuw systeem gevonden worden, dat in de eerste plaats parkeergelegenheid biedt aan Etterbekenaars in wijken waar langdurig geparkeerd wordt. Daarnaast moest het nieuwe systeem ook meer beperkingen opleggen voor niet-Etterbekenaars en vooral in de praktijk beter te controleren zijn. Al deze criteria werden verenigd in het Parkeerplan, dat de gemeente in 2002 in werking zette.
Het Parkeerplan werd unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad, oppositie inbegrepen. Het is echter geen statisch plan. Het wordt op regelmatige basis geëvalueerd en bijgesteld rekening houdend met de ondervindingen van de inwoners. Het Etterbeekse Parkeerplan is trouwens een inspiratie gebleken voor het parkeerbeleid in tal van andere gemeenten (in het Brussels Gewest en elders).
Concreet gezien verdeelt het Parkeerplan de gemeente in drie soorten zones:


GROENE ZONES

Deze zones bevatten parkeermeters waar enkel niet-Etterbekenaars een parkeerticket moeten betalen. Elke parkeermeter biedt de mogelijkheid om een ticket af te drukken voor een kwartier gratis parkeren. Etterbekenaars die over een bewonerskaart beschikken kunnen er gratis parkeren.

Elke gezin dat is ingeschreven in de gemeente Etterbeek kan "bezoekerskraskaarten" aanvragen. Die kaarten zijn een halve dag geldig (in de voormiddag van 9.00 uur tot 13.30 uur en/of in de namiddag van 13.00 uur tot 18.00 uur) voor één enkel voertuig.

Eer kunnen 52 kaarten per jaar worden aangevraagd. Er wordt een uitzondering gemaakt voor 75-plussiers, die recht hebben op 104 kaarten per jaar.

 

DE RODE ZONES

Dit zijn de handelszones van de gemeente. Ze zijn uitgerust met parkeermeters en betalend voor iederen. Het eerste kwartier is gratis.


GELE ZONES, MINUUTPARKEERZONES (de vroegere laad-en-loszones) EN ZONES MET EEN ELEKTRISCH OPLAADPUNT

  • GELE ZONES: elk voertuig dat hier parkeert, moet een belasting van € 50 betalen, behalve bij leveringen waarij de voertuig deuren geopend zijn).
  • MINUUTPARKEERZONES: Wie zijn voertuig hier parkeert, betaalt een belasting van € 50 per halve dag, behalve voor leveringen met de voertuigdeuren geopend, of bij parkeerbeurten van maximaal een kwartier (ticket moet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig gelegd worden).
  • ZONE MET EEN ELEKTRISCH OPLAADPUNT: In zones met een elektrisch oplaadpunt is het toegelaten en gratis om een elektrisch voertuig te parkeren op voorwaarde dat het is aangesloten op de elektrische zuil en daadwerkelijk wordt opgeladen.

    Een forfaitaire retributie van € 50,00 per parkeerperiode is verschuldigd door de gebruiker van een niet-elektrisch motorvoertuig of door de gebruiker van een geparkeerd elektrisch voertuig dat niet aan het opladen is.

Een van de punten die ons Parkeerplan zo bijzonder maakt, is de wijze waarop het betalend parkeren gecontroleerd wordt. Deze controle wordt niet langer uitgevoerd door hulpagenten, maar door ‘parkeerstewards’ die zich uitsluitend met deze taak bezighouden. Bestuurders zonder parkeerticket, die geparkeerd staan op plaatsen waar een ticket verplicht is, betalen voortaan een ‘gemeentebelasting’ in plaats van een ‘boete’. Deze gemeentebelasting bedraagt € 25 en moet binnen een termijn van 5 dagen betaald worden.

 

 

Parkeerplaats voor personen met beperkte mobiliteit

 
De onderstaande kaart geeft een overzicht van alle parkeerplaatsen die voorbehouden zijn aan personen met beperkte mobiliteit op het grondgebied van Etterbeek.
 

 
Om een nieuwe parkeerplaats voor personen met beperkte mobiliteit aan te vragen in de buurt van uw woning of werk, neemt u contact op met de dienst Mobiliteit.

Document acties

Vorige maand juli 2020 Volgende maand

juli
MaDiWoDoVrZaZo
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test