Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Conflictbemiddeling

“De gouden regel van gedrag is wederzijdse tolerantie want wij zullen nooit allemaal op dezelfde manier denken, we zien slechts een deel van de waarheid en dat vanuit verschillende standpunten. (Gandhi)”

 

Iedereen die betrokken is in een conflict (spanning, moeilijke of zelfs geen dialoog, enz.) met zijn partner, zijn kind, een buur, zijn familie, zijn eigenaar, zijn huurder, een handelaar, een collega op het werk, een leerling of een leerkracht en ongeacht het gaat over een persoonlijk, een gezamenlijk of een beroepsconflict kan gebruikmaken van bemiddeling (zelfs als de gerechtelijke instanties al betrokken zijn).

 

Dergelijke slechte verstandhoudingen kunnen immers snel evolueren en uitmonden in ernstige conflicten of je dagelijkse leven moeilijk maken. Aarzel daarom zeker niet om contact op te nemen met de dienst Bemiddeling als je in Etterbeek woont of werkt of als het conflict zijn oorsprong vindt in de gemeente.

 

Er is elke woensdag van 15 uur tot 17 uur een spreekuur in het gemeentehuis. Je kan ook een afspraak maken op dinsdag, woensdag of donderdag.

 

De bemiddelaar stelt zich op als een neutrale en onpartijdige derde: in tegenstelling tot een rechter of een verzoener, spreekt hij zich niet uit en kiest hij geen partij. Wat belangrijk is in het bemiddelingsproces, is dat beide partijen op zoek willen gaan naar een nieuwe manier om te communiceren met de hulp van de bemiddelaar. Die bemiddelaar biedt een gunstige omgeving om te praten en te luisteren waar alle betrokken de kans zullen krijgen om hun standpunt en de manier waarop zij de situatie beleven toe te lichten en om mogelijke oplossingen voor te stellen. 

 

De bedoeling is dus niet om te bepalen wie fout is en wie gelijk heeft, maar om de situatie te neutraliseren om de partijen die in bemiddeling zijn te begeleiden in de zoektocht naar een oplossing in der minne en om samen en met respect voor eenieders belangen een concrete en realistische oplossing uit te werken waarin iedereen zich kan vinden.

 

De betrokkenen worden elk uitgenodigd voor een individueel gesprek. Als zij akkoord gaan om de bemiddelingsprocedure op te starten, dan gebeurt de bemiddeling aan de hand van opeenvolgende individuele gesprekken en/of gezamenlijke ontmoetingen in aanwezigheid van alle partijen.

 

Op vraag van de betrokkenen kan er een bemiddelingsprotocol opgesteld worden (maar dat is niet verplicht) zodat de partijen zich aan hun mondelinge verbintenissen kunnen houden.

 

De bemiddelingsdienst is gratis en alle gespreken blijven vertrouwelijk.

 

Hélène Halpérin – Erkend bemiddelaarster

Generaal Tombeurstraat 53

02 737 02 02 – 0490 50 20 16

h.halperin@etterbeek-prevention.becontact@etterbeek-prevention.be

Document acties

Vorige maand december 2019 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test