Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Conflictbemiddeling

Iedereen die geconfronteerd wordt met spanningen, conflicten en/of communicatiemoeilijkheden en hiervoor in der minne een oplossing wil vinden, kan een beroep doen op de dienst bemiddeling. Het kan gaan om mensen die samenwonen, om buren, vrienden, (mede-)eigenaren… De enige voorwaarde is om een zekere band te hebben met de gemeente (woonplaats, werkplaats, plaats van het conflict, enz.).

 

De bemiddelaar stelt zich op als een derde die zowel neutraal als onpartijdig is: hij oordeelt niet en kiest geen partij. Hij zorgt daarentegen voor een aangename omgeving waar geluisterd en gepraat wordt, waar alle betrokkenen de kans hebben om hun standpunt te geven en te zeggen hoe ze de situatie beleven. Het doel is niet om te bepalen wie ongelijk en wie gelijk heeft, maar eerder om de situatie te ontladen om samen tot een concrete en realistische oplossing te komen waar iedereen zich in kan vinden.

De betrokkenen worden eerst uitgenodigd voor een individueel infogesprek vooraf. Als de betrokkenen toestemming geven, kan de bemiddeling vervolgens verdergaan, hetzij met gezamenlijke gesprekken waarbij alle partijen aanwezig zijn, hetzij met opeenvolgende individuele gesprekken.

 

Een beroep doen op de bemiddelingsdienst is gratis en vertrouwelijk (respect voor het beroepsgeheim).

 

“Bemiddeling is een vrijwillig proces om een sociale band op te bouwen of te herstellen, om aan preventie te doen of om geschillen te beslechten. Dit proces verloopt via een ethische communicatie waarin de personen zich inzetten om opnieuw de dialoog aan te gaan om een oplossing te vinden voor hun situatie. Tijdens het proces begeleidt een bemiddelaar, een onafhankelijke derde, de betrokkenen onpartijdig, zonder het resultaat te beïnvloeden en met respect voor het belang van de deelnemers en voor de vertrouwelijkheid van de gesprekken.” (Definitie van bemiddeling opgesteld door mevrouw Michèle Guillaume-Hofnung op vraag van de voorzitter van de INGO’s van de Raad van Europa).


Hélène Halperin
Generaal Tombeurstraat 53
Tel: 02 737 02 02
GSM: 0490 52 20 16
E-mail: h.halperin@etterbeek-prevention.be

Document acties

Vorige maand december 2018 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test