Eerste inschrijving in België
Vermijd wachtrijen! De dienst Vreemdelingen ontvangt u op afspraak voor de volgende verrichtingen:
- Eerste inschrijving – EU, EEG, Zwitserland
- Eerste inschrijving – niet-Europeaan
Elke buitenlandse onderdaan moet naar de dienst Vreemdelingen gaan wanneer hij zich voor de eerste keer inschrijft als inwoner in België en hij in Etterbeek woont.
Opgelet, de gemeente ontvangt enkel nog op afspraak en voor dringende administratieve stappen.
Openingsuren
Eerste inschrijving in België |
|
Eerste inschrijving – EU, EEG, Zwitserland
Elke onderdaan van de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EEG) of Zwitserland moet naar de dienst Vreemdelingen gaan wanneer hij zich voor de eerste keer inschrijft in België voor een periode van meer dan drie maanden.
Een aanvraag van een eerste inschrijving in België kost 30€ per persoon. Betaling enkel mogelijk via Bancontact of cash.
Documenten die u moet voorleggen:
- Nationale identiteitskaart of paspoort
- 2 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
- Gelieve in functie van uw statuut de nodige documenten mee te brengen die hieronder vermeld worden:
Loontrekkend werknemer in België
- Het arbeidscontract in België of bijlage 19bis (werkgeversattest)
Loontrekkend werknemer in een andere lidstaat:
- Het arbeidscontract in die lidstaat
- Bewijs van tewerkstelling: Laatste drie loonfiches
- Bewijs dat de gezondheidszorgen gedekt worden in België
Gedetacheerde werknemer:
- Formulier A1 en het LIMOSA-attest of de detacheringsovereenkomst
Zelfstandige werknemer in België:
- Volledig en recent uittreksel uit de Kruispuntbank van Ondernemingen
- Attest van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen
Zelfstandige werknemer in een andere lidstaat:
- Bewijs van inkomsten: balans, aangifte personenbelasting van het vorige jaar
- Voorleggen van uitgaande facturen en het bewijs van betaling ervan
- Boekhouddocument waaruit het gemiddelde maandelijkse inkomen in de lidstaat van herkomst blijkt
- Bewijs dat de gezondheidszorgen gedekt worden in België
Student:
- Bewijs van inschrijving in een erkende instelling voor hoger onderwijs
- Bewijs dat de gezondheidszorgen gedekt worden in België
Werkzoekende
- Bewijs van inschrijving als werkzoekende bij ACTIRIS
- Alle bewijzen die aantonen dat u actief op zoek bent naar werk
Opgelet: de bovenstaande documenten moeten binnen een termijn van drie maanden volgend op de eerste afspraak bij de dienst Vreemdelingen bezorgd worden.
Gezinshereniging:
- Akte van de burgerlijke stand die de familieband bewijst, indien nodig vertaald en gelegaliseerd
- Voor minderjarigen: ouderlijke toestemming of voogdijvonnis indien van toepassing
Houder van voldoende bestaansmiddelen (rente, pensioen of via een derde)
- Bewijs van voldoende en stabiele bestaansmiddelen (bijvoorbeeld: attest van eigendom van een onroerend goed en de huurinkomsten ervan en de huurcontracten, rente, bankrekeningen, loonfiches van de persoon die ervoor zorgt, enz.)
- Bewijs dat de gezondheidszorgen gedekt worden in België
Tijdens uw eerste afspraak zult u een document genaamd “aanvraag van een verklaring van inschrijving” (bijlage 19) ontvangen waarop alle documenten vermeld staan die u bezorgd heeft. Als uw dossier volledig is, zult u een verklaring van inschrijving (bijlage 8) ontvangen.
Er zal een politieonderzoek uitgevoerd worden om uw adres te controleren.
Vervolgens ontvangt u een uitnodiging om een afspraak te maken om uw elektronische kaart E aan te vragen. Wij vestigen uw aandacht op het feit dat u hiertoe niet verplicht bent, maar dat het wel aangeraden is om uw administratieve stappen in België te vergemakkelijken.
Als bepaalde documenten ontbreken, beschikt u over een termijn van drie maanden om ze aan de dienst Vreemdelingen te bezorgen. In dat geval zult u een tweede afspraak moeten maken om uw dossier van eerste inschrijving te vervolledigen.
Als u vragen hebt, kunt u de dienst Vreemdelingen contacteren via e-mail naar vreemdelingen@etterbeek.be.
Eerste inschrijving – niet-Europeaan
Elke niet-Europese buitenlandse onderdaan (derde land) moet naar de dienst Vreemdelingen gaan wanneer hij zich voor de eerste keer inschrijft in België voor een periode van meer dan drie maanden.
Een aanvraag van een eerste inschrijving in België kost 30€ per persoon, behalve voor vluchtelingen. Betaling enkel mogelijk via Bancontact of cash.
Documenten die u moet voorleggen:
- Paspoort met visum D
- 2 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
- Gelieve in functie van uw statuut de nodige documenten mee te brengen die hieronder vermeld worden:
Loontrekkend werknemer:
- Arbeidskaart B of bewijs van vrijstelling
Zelfstandige werknemer:
- Beroepskaart of bewijs van vrijstelling
Student:
- Schoolinschrijving
- Verbintenis tot tenlasteneming voor studenten (bijlage 32) of bewijs van studiebeurs
Onderzoeker:
- Gastovereenkomst
Gezinshereniging:
- Akte van de burgerlijke stand die de familieband bewijst, indien nodig vertaald en gelegaliseerd
Tijdens uw eerste afspraak ontvangt u een document dat uw registratieaanvraag bevestigt (bijlage 15).
Er zal een politieonderzoek uitgevoerd worden om uw adres te controleren.
U zult vervolgens een uitnodiging krijgen om afspraak te maken om uw elektronische kaart A of F aan te vragen.
Als u vragen hebt, kunt u de dienst Vreemdelingen contacteren via e-mail naar vreemdelingen@etterbeek.be.
Algemene informatie
Foto's:
De foto moet een grootte van 45 mm op 35 mm hebben. De afmeting van het hoofd (haar inbegrepen) op de foto moet tussen de 25 en 40 mm bedragen. Het hoofd moet gefotografeerd worden op een effen, witte achtergrond zonder hoofddeksel. Voor meer informatie over de foto kunt u terecht op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.