Ga naar inhoud. | Ga naar navigatie

Sections

Elektronische kaarten Verblijfsdocumenten

Nieuw!

Vermijd wachtrijen! ontvangt de dienst Vreemdelingen u op afspraak voor de volgende verrichtingen:
 
  • Aanvragen van vreemdelingenkaarten (A, B, E, F en H)
  • Aanvragen van identiteitsbewijzen voor kinderen jonger dan 12 jaar
 

Een afspraak maken   

 
Voor de volgende verrichtingen in verband met elektronische kaarten/verblijfsdocumenten moet u zich melden bij de dienst Vreemdelingen:
 
 

Openingsuren

Elektronische kaarten
Verblijfsdocumenten
Dienst Vreemdelingen
Gemeentehuis
Verdieping -1
Oudergemlaan 113
02 627 21 11
02 627 28 30
vreemdelingen@etterbeek.be

Openingsuren voor de volgende verrichtingen:
Aanvragen of vernieuwen van een elektronische kaart (A, B, E, F en H)
Aanvragen van een identiteitsbewijs voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar

 

Met afspraak
Maandag 8.00 u.-12.45 u.
Dinsdag

8.00 u.-12.45 u.

16.00 u.-18.45 u. (behalve in juli en augustus)

Woensdag 8.00 u.-12.45 u.
Donderdag 8.00 u.-12.45 u.
Vrijdag 8.00 u.-12.45 u.
 

Elektronische kaarten
Verblijfsdocumenten
Dienst Vreemdelingen
Gemeentehuis
Verdieping -1
Oudergemlaan 113
02 627 21 11
02 627 28 30
vreemdelingen@etterbeek.be

Openingsuren voor de volgende verrichtingen::

Ophalen van een elektronische kaart (A, B, E, F en H)
Bijwerken van het adres op de chip van de elektronische identiteitskaart of op 
het attest van immatriculatie (oranje kaart) naar aanleiding van een adreswijziging
Aanvragen of ophalen van pin/pukcodes

 

Zonder afspraak
Maandag 8.00 u.-12.45 u. / 14.00 u.-15.45 u.
Dinsdag 8.00 u.-12.45 u. / 14.00 u.-18.45 u.
Woensdag 8.00 u.-12.45 u. / 14.00 u.-15.45 u.
Donderdag 8.00 u.-12.45 u. / 14.00 u.-15.45 u.
Vrijdag 8.00 u.-12.45 u.

Aanvragen van een elektronische kaart A, E, F en H na een eerste inschrijving in België

Onderdanen van de EU/EEG/Zwitersland:
Nadat u alle documenten bezorgd hebt die vereist zijn voor uw eerste inschrijving in België (zie tabblad eerste inschrijving in België) en na een positief onderzoek naar de verblijfplaats, ontvangt u een uitnodiging om een afspraak te maken om uw verblijfskaart E aan te vragen.
 
Niet-Europese onderdanen: 
Nadat u alle documenten bezorgd hebt die vereist zijn voor uw eerste inschrijving in België (zie tabblad eerste inschrijving in België) en na een positief onderzoek naar de verblijfplaats, ontvangt u van de dienst Vreemdelingen een uitnodiging om een afspraak te maken om uw verblijfskaart A, F of H aan te vragen.
 
Wat hebt u nodig om uw elektronische kaart aan te vragen?
  • 1 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
  • Identiteitskaart of nationaal paspoort.
  • Het bedrag uit de tabel “Tarieven”

Aanvragen van identiteitsbewijzen voor kinderen jonger dan 12 jaar

Wat hebt u nodig om identiteitsbewijzen voor kinderen jonger dan 12 jaar aan te vragen?
  • 1 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
  • Het bedrag uit de tabel “Tarieven”
  • In geval van vernieuwing: oud identiteitsbewijs of aangifte van verlies of diefstal (bijlage 12)
 
Opgelet: om een identiteitsbewijs te krijgen voor een buitenlands kind jonger dan 12 jaar moet het kind aanwezig zijn en begeleid worden door de ouder die het ouderlijk gezag uitoefent.
 

Ophalen van een elektronische kaart A, B, E, F of H

Zodra de  elektronische kaart aangevraagd is, ontvangt u binnen een termijn van ongeveer drie weken de pin/pukcodes van die kaart. Wanneer u die codes ontvangen heeft, kunt u zich met die codes melden bij de dienst Vreemdelingen om uw nieuwe elektronische kaart A, B, E, F of H op te halen.
 
Wat hebt u nodig om uw elektronische kaart A, B, E, F of H op te halen?
  • Pin/pukcodes
  • Paspoort/nationale identiteitskaart of elektronische kaart in geval van vernieuwing

Vernieuwen van een elektronische kaart A

Houders van de elektronische kaarten A moeten de vernieuwing of de verlenging van hun verblijfstitel 30 tot 45 dagen voor de vervaldatum van hun kaart aanvragen. Daartoe moeten zij een afspraak maken bij de dienst Vreemdelingen.
 
Wat hebt u nodig om uw elektronische kaart A te vernieuwen?
  • 1 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
  • Elektronische kaart
  • Het bedrag uit de tabel “Tarieven”
  • Gelieve in functie van uw statuut de nodige documenten mee te brengen die hieronder vermeld worden:
 
Student: 
  • Attest van schoolinschrijving 
  • Bewijs van deelname aan de examens
  • Verbintenis tot tenlasteneming voor studenten (bijlage 32)/studiebeurs
 
Gezinshereniging:
  • Uittreksel uit het strafregister
  • Attest waaruit blijkt dat u niet afhangt van het OCMW
  • Bewijs van het geregistreerde huurcontract in geval van adreswijziging
  • Bewijs van inkomsten echtgenoot/echtgenote (laatste drie loonfiches of aanslagbiljet voor personen met het statuut van zelfstandige)
  • Dekking van de gezondheidszorgen
 
Loontrekkend werknemer:
  • Arbeidskaart B (indien loontrekkend werknemer)
  • Uittreksel uit het strafregister
  • Bewijs van inkomsten (loonfiches van de laatste drie maanden)
 
Zelfstandige werknemer:
  • Beroepskaart 
  • Uittreksel uit het strafregister
 

Vernieuwen van een elektronische kaart B, E, F of H

Houders van de elektronische kaarten B, E, F of H moeten de vernieuwing of de verlenging van hun verblijfstitel één maand voor de vervaldatum van die kaart aanvragen. Daartoe moeten zij een afspraak maken bij de dienst Vreemdelingen.
 
Wat hebt u nodig om uw elektronische kaart B, E, F of H te vernieuwen?
  • 1 foto (zie algemene informatie - te respecteren normen)
  • Elektronische kaart
  • Het bedrag uit de tabel “Tarieven”

Tarieven en termijnen

Normale procedure Spoedprocedure Procedure voor zeer dringende gevallen
Elektronische kaarten voor Vreemdelingen (A, B, E, F en H) € 22 € 84 € 125
  • De kostprijs van een identiteitsbewijs voor een kind jonger dan 12 jaar bedraagt € 1,25. Dat document wordt tijdens de afspraak.
 
Wachttijden voor elektronische kaarten voor vreemdelingen:
  • Normale procedure: 10 tot 15 werkdagen
  • Spoedprocedure: 2 werkdagen
  • Procedure voor zeer dringende gevallen: 1 werkdag

Algemene informatie

Verlies of diefstal:
 
Houders van een elektronische kaart A, B, E, F, H of het attest van immatriculatie (oranje kaart) moeten zich melden bij de politie om het verlies van hun kaart aan te geven.
 
Na een positief onderzoek naar de verblijfplaats ontvangt u van de dienst Vreemdelingen een uitnodiging om u bij onze loketten te melden om uw elektronische kaart aan te vragen.
 
U kunt uw verloren of gestolen kaart laten blokkeren door te bellen naar de dienst Doc Stop (24 uur per dag bereikbaar) op het nummer 02 518 21 23, door u te melden bij de dienst Vreemdelingen van uw gemeentebestuur of door naar de politie te gaan.
 
Foto's:
De foto moet een grootte van 45 mm op 35 mm hebben. De afmeting van het hoofd (haar inbegrepen) op de foto moet tussen de 25 en 40 mm bedragen. Het hoofd moet gefotografeerd worden op een effen, witte achtergrond zonder hoofddeksel. Voor meer informatie over de foto kunt u terecht op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.
 

Pin/pukcodes:

Als u uw pin/pukcodes verliest, kunt u die op drie manieren aanvragen:
  • Bellen naar het nummer 02 627 28 22 - 02 627 28 32 - 02 627 28 24
  • Aanvragen op de website van de FOD Binnenlandse Zaken
  • U aanmelden bij de loketten van de dienst Vreemdelingen
 
Zodra de pin/pukcodes aangevraagd zijn, ontvangt u een uitnodiging om ze op te halen aan onze loketten.
 
Goed om te weten:
De elektronische identiteitskaart bevat een chip met een geheime code. Met die chip en die code kunt u uw identiteit bewijzen of een “elektronische handtekening” zetten. Met behulp van uw identiteitskaart kunt u heel wat officiële documenten aanvragen of invullen via het internet (uw belastingaangifte bijvoorbeeld).

Document acties

Vorige maand december 2018 Volgende maand

december
MaDiWoDoVrZaZo
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Leven te Etterbeek - Officieel gemeentelijk maandblad

test